Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotoradar - czy mam spodziewać się zdjęcia ?
Odgrzeję kotleta. Wcześniej została poruszona kwestia prędkości, z jaką można jechać przy fotoradarze. Otóż zupełnie bezkarnie można jechać 10 km/h (rzeczywiste, nie licznikowe - liczniki prawie zawsze zawyżają wskazania) więcej niż wynosi ograniczenie. Rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące mówi wyraźnie że:
Cytat:Rozdział 4
Sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące
§ 6. Urządzenie rejestrujące dokonujące pomiaru prędkości nie zapisuje za pomocą technik utrwalania obrazów naruszeń
polegających na przekroczeniu przez kierujących pojazdami dopuszczalnej prędkości o 10 lub mniej km/h.

§ 7. 1. Urządzenie rejestrujące w czasie jego pracy ustawia i programuje się tak, aby zapisywało naruszenia dopuszczalnej
prędkości o ustawioną w urządzeniu wartość postępującą (próg) co 1 km/h.
Więc jeśli kiedykolwiek ktoś z was dostanie fotkę w rodzaju 55 czy nawet 60 na ograniczeniu do 50, należy czarnych (albo zielonych, zależy czyj FR) nierobów wezwać do natychmiastowego usunięcia utrwalonego niezgodnie z obowiązującymi przepisami obrazu naruszenia oraz do doprowadzenia urządzenia do odpowiedniego stanu i zawiadomić jednostkę nadrzędną o nieprzestrzeganiu przepisów. Także nie wierzcie w żadne opowieści dziwnej treści powtarzane np na CB o mandatach za 53 km/h, może kiedyś tak mogło być, ale dziś nie ma prawa. A jak ktoś taki mandat przyjął, to jest dupa i tyle. W końcu nie od dziś wiadomo, że nieznajomość prawa szkodzi. Na dzień dzisiejszy można ukarać kierowcę przy pomocy fotoradaru za przekroczenie prędkości o co najmniej 11 km/h i na taką minimalną wartość może być ustawiony fotoradar. Oczywiście nikt nie broni ustawić jeszcze wyższego progu, często można spotkać fotoradary które nie reagują na drobne przekroczenia i robią fotki np dopiero od 20 km/h wzwyż. Cytowany przepis nie dotyczy suszarek, które obejmuje inne rozporządzenie.

Polecam lekturę całego rozporządzenia, może się przydać:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fisip.sejm.gov.pl%2FDownload%3Fid%3DWDU20130000366%26type%3D2&ei=eptoU4-7B4fB7Aaw74CICA&usg=AFQjCNEaofkMu3HDBGSWjCZ5Rk24B5IicQ&sig2=msTts6LtRlfelmfBTcWg8Q&bvm=bv.66111022,d.ZGU">http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1022,d.ZGU</a><!-- m -->

Do kompletu rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22.06.2011 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://dziennikustaw.zapytajprawnika.pl/wp-content/uploads/2011/06/D2011133077201.pdf">http://dziennikustaw.zapytajprawnika.pl ... 077201.pdf</a><!-- m -->

W tych dwóch rozporządzeniach jest wszystko na temat ustawiania i oznakowania fotoradarów

Jak już przy temacie fotoradarów jesteśmy, to § 3. 1. wspomnianego rozporządzenia mówi o odcinkowym pomiarze prędkości:
Cytat:Stacjonarne urządzenia rejestrujące, które ujawniają naruszenia przepisów ruchu drogowego na określonym odcinku
drogi, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna i ich długość nie
przekracza:
1) 10 000 m w obszarze zabudowanym;
2) 20 000 m poza obszarem zabudowanym
Na ten temat można różne bajki usłyszeć, np teorie o pomiarach od bramek wjazdowych aż do zjazdu, itp, jak widzicie jest to nieprawda.

snwptest napisał(a):jadę (teren zabudowany, do 50km/h ogr), noga z gazu, wjeżdżam w strefę pomiarową, na liczniku max 53 km/h a z naprzeciwka jadą dwa auta - Jeep i mniejsza osobówka. Oni są plecami do radaru (żółtego) - ja twarzą do radaru. Jestem ok 100m od skrzynki i BŁYSK !
Domyślam się, że facet z Jeepa przekroczył. Co do siebie - zawsze, zawsze nogę z gazu zdejmuję - u fotografa tańsze i ładniejsze.

Ale czy te maszyny są na tyle inteligentne , że wydzielą obszar i foto pójdzie do kierowcy Jeepa? Czy (jak się obawiam) do wszystkich na zdjęciu ?
Ktoś ma wiedzę / doświadczenie w takiej sytuacji?

ITD W swoim w fotoradarowym FAQ <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.gitd.gov.pl//content/faq-czesto-zadawane-pytania">http://www.gitd.gov.pl//content/faq-cze ... ne-pytania</a><!-- m --> twierdzi że:

Cytat: Co w przypadku gdy na zdjęciu są dwa pojazdy, co w takiej sytuacji?

Po przesłaniu zdjęć wykonanych przez fotoradary do siedziby CANARD, zdjęcia te w pierwszej kolejności są weryfikowane pod względem ich przydatności w charakterze materiału dowodowego w sprawach o naruszenie przepisów ruchu drogowego. Należy podkreślić, iż Inspekcja Transportu Drogowego wszczyna postępowanie wyjaśniające jedynie w przypadku, gdy ma bezwzględną pewność odnośnie pojazdu, który przekroczył dozwoloną prędkość. W przypadku, gdy na zdjęciu widoczne są 2 lub więcej pojazdów i nie ma możliwości ustalenia, którym z nich zostało popełnione naruszenie, sprawa zostaje zamknięta.
Po przesłaniu zdjęć wykonanych przez fotoradary do siedziby CANARD, zdjęcia te w pierwszej kolejności są weryfikowane pod względem ich przydatności w charakterze materiału dowodowego w sprawach o naruszenie przepisów ruchu drogowego. Należy podkreślić, iż Inspekcja Transportu Drogowego wszczyna postępowanie wyjaśniające jedynie w przypadku, gdy ma bezwzględną pewność odnośnie pojazdu, który przekroczył dozwoloną prędkość. W przypadku, gdy na zdjęciu widoczne są 2 lub więcej pojazdów i nie ma możliwości ustalenia, którym z nich zostało popełnione naruszenie, sprawa zostaje zamknięta.

Z tego co wiem, w praktyce rzeczywiście tak to wygląda, nie słyszałem o przypadku ukarania kogoś przy pomocy takiego zdjęcia (a trochę się tematem interesowałem).
Do innych odpowiedzi zawartych w tym FAQ należy podchodzić ostrożnie, bo niektóre bazują na nieaktualnych przepisach, np rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące zostało zmienione przez podane przeze mnie wyżej rozporządzenie ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące - mówi o tym § 12:
Cytat: Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji,
sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące
tymczasem jest ono podane jako podstawa prawna np w odpowiedzi na pytanie dotyczące odcinkowego pomiaru prędkości. Akurat w tym wypadku brzmienie samego przepisu się nie zmieniło i odpowiedź nadal jest prawidłowa, ale gdyby ktoś chciał w walce z ITD czy jakąś strażą wiejską czepić się jakiegoś szczegółu, to musi o tym pamiętać i sprawdzić w aktualnym rozporządzeniu.
 
Odpowiedz
  


Skocz do:


Browsing: 1 gości