Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
WDR jak dziala i co to daje? Nowy sensor Aptina AR0331
#1
mysle ze temat moze niektorych zaciekawic,

niezaprzeczalnie poprzedni rok 2013 zrewolucjonizowaly kamery z tzw WDR, lecz czy aby WDR ktory jako pierwszy zastosowal DOD (w kamerach LS300W) to rzeczywiscie WDR?

Jak dziala WDR?

[Obrazek: out.php?i=693325_wddddr.jpg]

[Obrazek: out.php?i=693302_wdr-compaison-750px-width.jpg]

[Obrazek: out.php?i=693304_uffntitled.jpg]

WDR (Wide Dynamic Range) - to najprosciej mowiac mozliwosc rejestracji przy duzym kontrascie swiatla- to wlasnie wiekszy zakres na swiatlo (mierzony w dB) pozwala uniknac typowego przyslaniania ciemnych obiektow na jasnym tle, jak na przykladzie wyzej.
Wfekt WDR mozna osiagnac na dwa sposoby:
oczywiscie programowy- czyli nic innego jak zwykle dwa zdjecia zrobione z roznymi czasami naswietlania (np. 1/10000s i 1/50s) skladane w jedno.

lub Sprzetowy (bardzej efektywny), czyli sensor/matryca jest w stanie w/g swojego zakresu przyjac odpowiednia sile swiatla, ktora jezeli nie przekroczy zakresu - to nie przysloni innych obiektow.

Wide Dynamic Range - jest mierzony w dB i przyjelo sie ze wszystko co osiaga wartosc 100dB i wiecej to WDR,
jednak specyfikacja procesora Novatek NT96650 (Tio-Tech A8) wraz z sensorem Aptina AR0330 ktorego uzywaja kamery DOD mowi, ze zakres wpadajacego swiatla miesci sie w granicach zaledwie max do 72.4dB (http://www.aptina.com/assets/downloadDocument.do?id=754) czyli nieco mniej niz mowi standard (w ramach ciekawostki - ludzkie oko ma zakres okolo 100dB).

inni producenci szybko podchwycili chwyt marketingowy i rowniez zaczeli stosowac taki WDR...dlaczego o tym pisze?

Wladnie firma robiaca sensory Aptina AR0330 (ten sam co w najnowszych DODach od LS300W do SL430W) zrobila nastepny sensor o nazwie AR0331 osigajacy w/g specyfikacji "Dynamic Range" do 100dB, zachowujac przy tym dosyc male (standardowe) wymiary,
http://www.aptina.com/products/image_sensors/ar0331/

[Obrazek: out.php?i=690905_523002906-273.jpg]

teraz tylko czekac ktory z producentow zastosuje owy sensor i czy po raz kolejny bedzie to DOD i czy warto czekac? mysle ze to zdecydowanie to pokaze ten rok, tym bardziej ze poprzedni sensor Aptina odniosl niezaprzeczalnie ogromny sukces, a w polaczeniu z procesoriem Novatek NT96650 nie pozostawil konkurencji zadnych szans.

slynny stary, procesor Ambrella (choc juz stary i slaby) ma juz mocnego nastepce o nazwie Ambarella A7 osiagajacy rozdzielczosci nagrywania Super HD 2304*1296P@30FPS!!!

w polaczeniu z sensorem AR0331 mamy kamere nagrywajaca w nocy jak wyzej.

kamera z Ambrella A7 juz jest, teraz czekac kto go polaczy z sensorem Aptina AR0331!

http://www.youtube.com/watch?v=JZcJFybjxZM
http://www.youtube.com/watch?v=e8kgDQUlxwg (<<<----- zobaczcie na rozdzielczosc filmu)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e8kgDQUlxwg[/youtube]

[Obrazek: out.php?i=693287_untitled.jpg]


robi sie goraco- tym bardziej, ze DOD nic nowego dlugo nie wypuszcza,
mysle, ze to moze byc wlasnie kamera na sensorze Aptina AR0331

co myslicie?
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#2
temat niby stary...ale jary  :!!!:
bo realny WDR w kamerach samochodowych to nadal rzadkosc... :/

Aptina (juz ON Semiconductor) znany producent matryc w kamerach (szczegolnie wypromowany w kamerach G1W/H/C DOD LS430W/ LS330W/ LS300W/ LS400W/ GT300W/ GT550W) wprowadza pod koniec 2015 kolejny typowy dla kamer samochodowych sensor o nazwie:
Aptina AR0136AT BSI

rozdzielczosc matrycy 1.2MP (1280 x 960 = 1 228 000 = 1.2MP) typowe dla kamer samochodowych,
zakres dB = 120dB w trybie HDR
zakres pracy w temp -40 ° C do + 125 ° C

nie jestem pewny czy w ogole ktorys z producentow go zastosuje bo poprzedni AR0132AT (o ktorym wlasnie teraz sie dowiedzialem) w ogole nigdzie nie byl stosowany...

Ale nie oznacza to ze Aptina zniknela :!!!:
Aptina pojawila sie w bardzo slabych wersjach w produktach takich jak: "GoPro Hero 4 session" oraz budzetowego "Hero" jako matryce AR0835/AR0833 (8MPx) z dosyc slabymi parametrami WDR zaledwie 64dB
http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 35HS-D.PDF
to tez niczego te kamery nie podbily, oprocz chyba serc oddanych fanow GoPro...

tutaj pokazane mozliwosci HERO (64dB) na tle SJ4000 (72.4dB) sila rzeczy dlatego "w nocy" stary AR0330 w SJ4000 wypadl lepiej:
viewtopic.php?f=28&t=3424&start=11#p41440

odpowiednio polaczono tu Aptine z:

GoPro Hero 4 Session: Ambarella A7LS76M + Aptina AR083X BSI (64dB)

[Obrazek: hero4sessi.jpg]

GoPro Hero: Ambarella A7LS34 + Aptina AR083X BSI (64dB)

[Obrazek: chdha301ma.jpg]

Ale jako ciekawostka, nizej wideo z wspomnianym (juz starym ale realnym WDR@100dB) czyli Aptina AR0331 w kamerze IP,
tak sobie radzi gdy jest oswietlony bezposrednim swiatlem  :hehe:



szkoda ze sie nie pojawil...pewnie jak niewiadomo o co chodzi to chodzi o cene... :/

co myslicie? ciekawe? bedzie cos z tego?
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#3
Wiadomo, co daje WDR w nocy. Ale zawsze (?) jest coś za coś, więc kosztem czego?
Pliku nie powiększa; 5-minutowy film HD wychodzi mi około 600 MB z WDR i bez.
Jeśli zatem WDR jest "za darmo", to po co jest wyłącznik?
 
Odpowiedz
#4
W niektorych kamerach WDR jest zawsze wlaczony (i nie mozna go wylaczyc),
obecnie WDR w kamerach samochodowych to dopiero pojawiajaca sie "opcja" i jeszcze troche minie zanim prawdziwy WDR sie pojawi, teoretycznie kamery z matrycami SONY IMX322 maja ten "umowny WDR" spora wiekszosc stosuje HDR (nawet nowa Aptina AR0230 dziala na HDR).

zobacz tutaj:
viewtopic.php?f=28&t=2715

osobicie mam kamere z IP z Aptina AR0331 (prawdziwy WDR@100dB) i jestem pod ogromnym wrazeniem jej wydajnosci np.
- widze co sie dzieje w domu (swiatla wylaczone - teoretycznie powinno byc ciemno bo na zwenatrz jasno) ale widac wszystko optymalnie (jak by swiatlo bylo wlaczone) a na zewnatrz gdzie swieci slonce widze tez wyraznie samochody, drzewa (wszystko jak by byla ustawiona do tego zewnetrzengo oswietlenia)...

Normalna kamera nawet z IMX322 widzi tylko biale firanki- generalnie zadna kamera nie byla w stanie zobaczyc nawet "zarysu okien" za firankami, lada dzien wrzuce przyklad (porownanie z obecnymi pseudo "WDR") :hehe:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#5
jako ze WDR jest czesto nadal reklamowym "trickiem" warto zobaczyc ile obecnym sensorom brakuje do prawdziwego WDR na przykladzie legendarnej APTINY AR0331 (tak, to ten z 1st tego tematu) z kamery CCTV wlasnie z AR0331 Smile

kamera jest tak wydajna, ze jej zakresu nie jest w stanie przekroczyc dzienne swiatlo z "ulicy" na tle domowych ciemnosci:

[Obrazek: img201yky.jpg]

[Obrazek: wdrcompare.jpg]

[Obrazek: vohfh.jpg]

choc nawet OV4689 w HDR wypada calkiem przyzwoicie...
ale probelem z HDR (nie WDR) jest taki ze CPU musi przerobic 2 zdjecia w 1, co zwieksza operacje i zapotrzebowanie na energie...
w ruchu HDR powoduje czasem rozdwojenie obrazow jak nizej:

[Obrazek: 3ff0e11355.jpg]

wynika to z faktu ze HDR to jedno zdjecie skladane z 2 zdjec z roznymi czasami naswietlen...
w WDR tego probelmu juz nie ma.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[edit]
pojawilo sie slonce w UK!!
a wiec na szybko test WDR na tle OPIA2 (z HDR) bo akurat w opia2 HDR sprawia ze kamera wypadla zaskakujaco dobrze na tle IMX322 oraz nawet IMX291 - ktory choc nie ma sprzetowo WDR to teoretycznie wspiera on taka mozliwosc...

sami zobaczcie jak ogromny zakres swiatla potrafi przyjac juz chyba "legendarna Aptina AR0331" (3mpx) ze sprzetowym WDR-100dB, osobiscie nie widzialem jeszcze zadnej kamery samochodowej ktora byla by w stanie przyjac pelny zakres od "domwych ciemnosci" az po mocno oswietlona ulice (za oknem)!

to jest cos co mnie "powala na kolana" za kazdym razem jak widze takie momenty!

[Obrazek: gsg.jpg]

[Obrazek: vlcsnaomo.png]

A119 z WDR on/off (pochmurno - w teorii powinno byc lepiej):

[Obrazek: fsfsfs.jpg]

moim zdaniem daleko obecnym rejestratorom do WDR, choc zdumiewajaco dobrze wypada HDR na tle "reklamowanego WDR w kamerach samochodowych" a powonno byc dokladnie odwrotnie, pokazuje to ze WDR nie jest tylko wymyslem na potrzeby reklamy, ale takze brak tej wlasciwosci w specyfikacji sensorow zastosowanych w kamerach, czekamy wiec na kolejne kamery z nowymi matrycami.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#6
(16-01-2017, 13:53:29)pizdys napisał(a): jako ze WDR jest czesto nadal reklamowym "trickiem" warto zobaczyc ile obecnym sensorom brakuje do prawdziwego WDR na przykladzie legendarnej APTINY AR0331 (tak, to ten z 1st tego tematu) z kamery CCTV wlasnie z AR0331 Smile
Witam. Czy mógłbyś podać producenta oraz model kamery CCTV, o której piszesz?
 
Odpowiedz
#7
@wopi82, sorrki teraz zobaczylem Twoj post,

kamere kupilem na aliexpress nazywa sie:
" 3mp ip camera onvif security camera p2p waterproof digital wide dynamic range Aptina AR0331"
kupiona od: "gentlen inductry co ltd"

juz z tego co widze jej nie sprzedaja...

[Edit]

Jak nadal szukasz dobrej kamery CCTV to rekomenduje cos na polaczeniu Sony IMX178 + Hisilicon Hi3516, bo wlasnie pojawiaja sie te kamery (dlugo oczekiwane) z takimi podzespolami sprzetowo masz pelne wsparcie:
+ kodowanie H.265
+ Realna rozdzielczosc 2k a nawet 4K (matryca ma do 6.3Mpx)
+ Sprzetowy tryb Starlight (Starvis w 2k)

lub tansza z IMX290 zalety to:
+ WDR 100dB (jako skladowa 3 obrazow HDR)
+ Realne 1080p
+ Sprzetowy tryb Starlight (Starvis w 1080p)

Lada dzien sie w taka kamere zaopatrze (IMX178), jako ze to "next" top w tej dziedzinie i w tej cenie
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#8
(09-02-2014, 21:51:35)pizdys napisał(a): Wide Dynamic Range - jest mierzony w dB i przyjelo sie ze wszystko co osiaga wartosc 100dB i wiecej to WDR [...]


[...]ale probelem z HDR (nie WDR) jest taki ze CPU musi przerobic 2 zdjecia w 1, co zwieksza operacje i zapotrzebowanie na energie...
w ruchu HDR powoduje czasem rozdwojenie obrazow jak nizej:

wynika to z faktu ze HDR to jedno zdjecie skladane z 2 zdjec z roznymi czasami naswietlen...
w WDR tego probelmu juz nie ma.[...]

moim zdaniem daleko obecnym rejestratorom do WDR, choc zdumiewajaco dobrze wypada HDR na tle "reklamowanego WDR w kamerach samochodowych" a powonno byc dokladnie odwrotnie, pokazuje to ze WDR nie jest tylko wymyslem na potrzeby reklamy, ale takze brak tej wlasciwosci w specyfikacji sensorow zastosowanych w kamerach, czekamy wiec na kolejne kamery z nowymi matrycami.

Temat WDR jest bardzo ciekawy Smile  Chylę czoła przed Twoją wiedzą i "pracą" nad CAR DVR, ale parę kwestii muszę wyprostować gdyż nie do końca się z nimi zgadzam Wink

Na pierwszy ogień idzie HDR i WDR. Jest to jedno i to samo. HDR wywodzi się z fotografii, a WDR to określenie funkcjonalności HDR w przemyśle kamer monitorujących (surveillance - CCTV). Jako że wideo-rejestratory korzystają z tych samych sensorów co CCTV to przejęli oznaczenie WDR (choć zapewne część producentów używa oznaczenia HDR). Generalnie nie ma znaczenia jakie oznaczenie jest na pudełku. Ważne by było Smile

Najważniejsze natomiast jest to jak ono funkcjonuje w rzeczywistości (po części jak jest realizowane). Realnie funkcjonuje jeden sposób otrzymywania wysokiego kontrastu (WDR). Jest to wykonywanie zdjęć z różnym czasem naświetlania i łączenia ich w jedno. Dla obrazów statycznych jest to bardzo łatwe. Dla dynamicznych (ruch) jest to bardziej wymagające. Najbardziej wymagający jest ruch w nocy.

(02-04-2017, 12:56:26)dziadu napisał(a): Wiadomo, co daje WDR w nocy. Ale zawsze (?) jest coś za coś, więc kosztem czego?
Pliku nie powiększa; 5-minutowy film HD wychodzi mi około 600 MB z WDR i bez.
Jeśli zatem WDR jest "za darmo", to po co jest wyłącznik?

Dlatego też WDR nie jest za darmo. Zawsze obniża ilość klatek na sekundę (FPS). Zazwyczaj o połowę. O ile przejście z 60FPS na 30FPS w dzień to nie problem to w nocy matryca potrzebuje na dzień dobry dłuższego czasu naświetlania. Ponieważ fizyki nie oszukasz to krótszy czas naświetlania można zastąpić czulszą matrycą i/lub większym pikselem matrycy.

Wiemy że WDR to co najmniej 2 klatki po obróbce. Ta 'miejscowa redukcja' kontrastu to tzw. Tone Mapping [TM].
Nakładamy co najmniej dwa obrazy na siebie a specjalny algorytm je przetwarza by uzyskać jak najlepszy obraz z punktu widzenia funkcjonalności. Jak to realizują producenci CAR DVR?

Mamy (upraszczając) trzy podstawowe sposoby realizowania WDR:
1. Sprzętowo w matrycy - matryca dobiera czas naświetlania drugiej klatki i wysyła już przerobione klatki. Procesor kodujący obraz nie wykonuje TM. Właśnie Aptina AR0331 (teraz Onsemi) jest takim sensorem.
2. Programowo w procesorze przy współpracy z matrycą. Matryca wspiera WDR (HDR) i ma w swojej specyfikacji tryby przesyłania obrazu HDR, które procesor musi obsłużyć. W matrycach SONY jest to funkcja DOL-HDR (IMX290, IMX385) - tryb dwóch lub trzech klatek składowych.
3. Czysto programowo w procesorze. Procesor nakazuje matrycy naświetlić co drugą klatkę z innym 'czasem' i sam wie że musi wykonać na takich danych Tone Mapping. Nie potrzeba sprzętowego wsparcia WDR w sensorze. Wystarczy wsparcie 'multiple exposure' - jak sensor IMX291.

Można spotkać określenie że pierwszy tryb to tzw. T-WDR (True Wide Dynamic Range) a dwa pozostałe to D-WDR (Digital Wide Dynamic Range).

Wspomniany sensor AR0331 jest ciekawy pod jednym względem. Nie obniża wcale FPS po przejściu w tryb HDR. 
Sensor ten używa Adaptive Local Tone Mapping (ALTM) - wykorzystuje informację sąsiednich bitów by zoptymalizować kontrast. Jeśli dobrze zrozumiałem specyfikację to procesor steruje podstawowym czasem naświetlania klatek głównych T1. Na podstawie wolnych zasobów (głównie czasu) sensor sam dobiera czas dla klatek dodatkowych T2. Czas ten (T2) można też określić odgórnie ale musi na niego wystarczyć zasobów sensora.
Analizując to wychodzi na to że nocne obrazy z kamer IP z tym sensorem są "świetne" bo nie są w ruchu. Ruch spowoduje pogorszenie kontrastu (krótki czas naświetlania) albo zwiększenie rozmycia (za długi czas naświetlania). Raczej nie starczy czasu sensorowi aby uzyskać 100dB w ruchu w nocy.

Z tego powodu przydałby się test samochodowy kamery monitoringu. UPS, przetwornica, laptop i temat do ogarnięcia Big Grin
pizdys, dasz się skusić na taki test? Smile

Generalnie najlepszą jakość uzyskuje się wykonując Tone Mapping programowo. Algorytm można modyfikować. Moc obliczeniową można zawsze zwiększyć. Najgorzej jest z ilością dobrych danych. I tu dochodzimy do pola do popisu.
Najpierw wymuszamy 25 czy 30 klatek na sek. z sensora a potem i tak to kodujemy zapisując klatkę główną jako np. co dziesiątą a resztę klatek pomiędzy opisujemy wektorami przemieszczenia elementów na obrazie. Gdyby oprogramowanie rejestratorów wymuszało na sensorach wolniejsze tryby w nocy np. 20fps zamiast 30fps, miałoby więcej czasu na dodatkową klatkę i zwiększenia zakresu WDR o kilka dB. A na kartę i tak mogłoby nagrywać 30fps. Szybsze zmiany obrazu byłyby bardziej rozmazane, ale wolniejsze bardziej dokładne.

Ponownie dochodzimy też do muru. Bez dużej i czułej matrycy najlepszy procesor i algorytm nie wystarczą. Dlatego przy porównywalnej wielkości matrycy albo mamy większą rozdzielczość albo lepszy obraz w nocy.

Opiszę jeszcze krótko rodzaje WDR oferowane przez sensory SONY (W temacie podsumowującym o kamerach jest parę błędów odnośnie HDR):

DOL-HDR: Digital Overlap HDR - sensory które potrafią wysyłać do trzech klatek z różnym czasem naświetlania. Klatki naświetlane jedna po drugiej. Obniża FPS - zazwyczaj o połowę.

QBC-HDR: Quad Bayer Coding HDR - sensory (na razie tylko jeden IMX294) w których piksel danego koloru składa się z czterech takich samych pikseli. Cztery czerwone koło siebie.

[Obrazek: imx294_1.png]

W takim układzie w trybie HDR otrzymujemy klatę krótko i długo naświetlaną równocześnie (a nie jedna po drugiej) kosztem zmniejszenia czułości o połowę (po dwa subpiksele z każdego koloru). Za to lepiej sobie radzimy z rozmazaniem wywołanym ruchem. Czyli taki DOL-HDR ale inaczej realizowany.

BME-HDR: Binning Multiplexed Exposure HDR - co druga linia naświetlana jest z innym czasem. Czyli mamy dwa obrazy o rozdzielczości zmniejszonej o połowę za to robione równocześnie.
[Obrazek: 655_figure_1.png]

SME-HDR: Spatially Multiplexed Exposure HDR - najbardziej złożony tryb. Matryca podzielona jest na obszary zgodnie z rysunkiem. Jasny, szary i ciemny. Każdy z nich naświetlany jest z innym czasem a na podstawie odczytu wartości pikseli algorytm generuje obraz HDR. Jeśli dobrze rozumiem to nie tworzymy tu 3 obrazów które składamy w jeden. Po prostu na podstawie tak naświetlonej matrycy klatka jest generowana przez algorytm HDR. Niby nie tracimy dzięki temu ani rozdzielczości ani FPS. Na pewno spada czułość.
[Obrazek: 655_figure_2.png]

Jeszcze jednym aspektem pracy sensora jest ilość bitów używana do określenia barw (rozpiętość kolorów, ilość stanów pośrednich). Im większa tym lepszy sensor. Jeśli obrazy składowe w trybie WDR są 12 lub 14bit to otrzymany obraz będzie lepszy niż przy 10 bitach ADC.

Sensor IMX294 jest moim faworytem wśród sensorów SONY. W/g mnie uzyskałby najlepszy obraz w rejestratorze. Parametr SNR1s = 0,14lx a obraz 4k Big Grin Czyli w HDR mamy 0,28lx chyba że zmniejszymy rozdzielczość do 2k. Wtedy teoretycznie 0,07lx. Zakładam że tak liczony parametr nadal zależy od powierzchni.
Przy FHD sensor IMX290 ma SNR1s = 0,23lx a sensor IMX323 (322) ma SNR1s = 0,60lx.
Nowo wprowadzany sensor IMX390 z przeznaczeniem do motoryzacji oferuje 120dB HDR. Ale nadal tylko Full HD. Za to czułość 0,1lx lepsza od IMX290 jakeś 1,5x. Stacjonarne zdjęcie tym sensorem powinno być lepsze niż Aptina AR0331.

Mimo to obstawiam że sensor IMX385 to najlepszy sensor FHD i wypadłby lepiej w testach od IMX290,291,322,323 jak i 390. Aby nie tracić zbyt dużo jakości powyżej FHD trzeba byłoby użyć IMX178.


Chciałbym zrozumieć jak liczone są współczynniki "Sensitivity (F5.6): 510 mV (1/30s accumulation)" i jak to przeliczać by określać wartość STARVIS (która oznacza "sensitivity of 2000 mV or more per 1 µm2") ale jeszcze tego nie rozgryzłem.
 
Odpowiedz
#9
@triodak, Super opis! pkt reputacji dodane i nie ukrywam zadowolenia z rozwijania tematu!

Oczywiscie zgadzam sie - jest tak jak piszesz, a nawet czesc z tego co piszesz jest juz zmieszana w poszczegolnych tematach kamer np tu:
http://autowrzuta.pl/showthread.php?tid=...#pid258542
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid254562

faktycznie przyjeto nazywac HDR i WDR za jedno i to samo,
generalnie forma SONY stwierdzila, ze rozdzielac to beda na:
WDR - sprzetowo pixel matrycyjest w stanie przyjac 100dB zakresu
HDR - programowe skladowe 2 lub 3 kladek pod warunkiem wsparcia tego przez zewnetrzny CPU,

no i tutaj pojawiaja sie problemy z HDR(zwanym jako DWDR lub DHDR) w kamerach samochodowych, bo obecne CPU nie wspieraja 3-klatkowego D-WDR/HDR... z tego co wiem Hisilicony sa w stanie wspierac 3-klatki (np Hi3559 z DR750S)

Generalnie temat pozostaje otwarty i bardzo cieszy mnie ze bierzesz udzial w tym temacie!
Widze, ze trafilem na maniaka Wink

Jest to niewatpliwie ciekawe jak i ciagle rozwijane przez producentow zagadnienie.
Obecne kamery CAR DVR ograniczane sa temp pracy jak i kosztami to tez pozostaja daleko w tyle pod wzgledem wsparcia wielu trybow pracy matrycy (napewno te z Hisiloconami sa najblizej wspierania DHDR jak i lepiszego kodowania H.265), niestety koszta odstraszaja producentow aby w ogole podejmowac sie prac nad wydajnymi kamerami, co boli i rozczarowuje, ale jako news na dzis moge tylko powiedziec, ze trwaja prace nad IMX327 (DHDR) jest to matryca 1080p (bedzie w 2018)

Co do Twojego pytania w sprawie testow wydajnych kamer CCTV to planuje wlasnie taki test zrobic Smile
Mam tu "pod reka bardzo wydajne kamery CCTV" wliczjac w to Starvis 4K na matrycy:
Sony Exmor R Starvis IMX226CQJ @ 1.85µm - jest to 12mpx matryca Starlight (naprawde kozak Big Grin )
oraz CCTV Dahua IPC-HFW8331E-Z5 (jest to prawdopodobmie matryca Starvis IMX326LQC - napewno z pelnym wsparciem 3 klatkowego D-HDR (WDR na poziomie 140dB- oj TAK Big Grin )- ta kamera wykracza po za moje zdolnosci pojmowania... bo to istny noktowizor w kolorze w 2K! Wyprzedza wszystkie kamery samochodowe i CCTV pod wzgledem czulosci o lata swietlne, z reszta moje oczy nie widza tego co ta kamera w nocy)

nizej Starvis 12MPX matryca Sony Exmor R Starvis IMX226CQJ @ 1.85µm:

[Obrazek: 2017090821.jpg]

[Obrazek: 201709aka.jpg]

bede aktualizowac temat o WDR oraz testy kamer ktore wspieraja ten tryb pracy, choc na obecna chwile nie ma takich kamer, no moze po za OV4689 z HDRem, Aptina AR0230 z A12 na HDR oraz IMX290 ktory pojawia sie z Hi3559V100 i mysle ze "lada dzien" bedzie dostepna taka kamera.

jeszcze raz dzieki @triodak za swietne omowienie tego zagadnienia!
pkt reputacji dodane!

ps: IMX385LQR - mocny a pixel 3.75um to naprawde sporo, jednak wielkosc matrycy 1/2" moze wykluczac ja z kamer samochodowych (za duza i optyka bedzie za droga jak na zalozenia producentow CAR DVR), chcoc kto wie Wink

zapowiedzi Big Grin
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid259078
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
#10
Ciesze się że się podoba Wink W temat CAR DVR się dopiero wdrażam jakby co.

Poczytałem jeszcze o sensorach i procesorach w ich specyfikacjach. Nie dawało mi spokoju to WDR na poziomie ok.65dB w najlepszych CAR DVR. I doszedłem do zatrważającego wniosku, który już kilka razy wypłynął między wierszami Twoich postów (znane Ci procesory nie wspierają odbierania obrazu od sensora w trybie HDR, HDR w rejestratorach to jakaś lipa w stosunku do CCTV).

Stwierdzam że WDR w rejestratorach to marketingowa ściema nie mająca nic wspólnego z przetwarzaniem dwóch obrazów. Po prostu rejestrator wykorzystuje zakres 'dynamic range' sensora (zamiast bezszumnego zakresu SNR).

Normalnie matryca dostosowuje się do światła. Oznacza to że otrzymalibyśmy klatki nie prześwietlone (zbyt mocno). Pseudo WDR w rejestratorach to tryb optymalizacji prześwietlania/niedoświetlania klatek. I tylko tyle. Prześwietlony fragment ma programowo zmniejszaną jasność a nie doświetlony ma programowo zwiększaną jasność. Klatka filmu nie jest naturalna ale jest bardziej użyteczna. Taki 'photoshoping' klatek. Nic więcej. Żadnego WDR, nawet programowego w dowolnej formie.

Na tej fotce dobrze widać że 'oszukany pseudo WDR' zmniejszył naświetlenie klatki. Dzięki temu za oknem mniej obrazu się prześwietliło (widać troszeczkę więcej) a bok sofy i filar został cyfrowo podkręcony (większy szum i pikseloza).

[Obrazek: fsfsfs.jpg]
Ciekawiło mnie skąd wyciągają trochę więcej dB i chyba znalazłem.

Generalnie każdy piksel matrycy zbiera fotony i konwertuje je na elektrony. Proces ten ma określoną sprawność dochodzącą do ok.70% (z angielskiego Quantum Efficiency - QE). Oznacza to że jak na piksel wpadnie 100 fotonów to 70 elektronów zasili tzw. studnię (the well) ładując daną komórkę (piksel). W ten sposób wraz ze zwiększającą się liczbą elektronów rośnie napięcie (Signal) które jest potem odczytywane i konwertowane na wartość cyfrową przez ADC (Analog Digital Converter). Niestety nasza studnia nie jest idealna. Po pierwsze ma ograniczoną pojemność oznaczaną jako 'Saturation Capacity' lub 'Well Depth'. Studnia ma też jakiś własny poziom wody (poziom szumów) określany jako 'Temporal Dark Noise' (określany też czasami 'Read Noise' co nie do końca oznacza to samo). I ten poziom szumów własnych dość mocno zmienia odczyt małych wartości sygnału. Dlatego największa pikseloza jest na ciemnym obrazie. Dochodzi do tego 'Shot noise' czyli szum generowany przez same fotony wpadające do piksela. Wartość Shot noise to pierwiastek kwadratowy z naszego sygnału (dokładniej z ilości fotonów które wpadły na piksel. W końcu ich konwertowanie na elektrony też szumi).

Dochodzimy do pojęć 'Signal to Noise Ratio (SNR)' oraz  'Dynamic Range'. Oba wyrażane w bitach lub dB.

Nasz WDR/HDR to właśnie DR sensora wyrażany zależnością:

DR = 20 log ('Saturation Capacity' / 'Read Noise')

czyli logarytm (o podstawie 10) maksymalnego dostępnego sygnału (pełne naświetlenie piksela - maksymalna ilość elektronów) do szumu tła (czarny obraz - ilość elektronów odczytywana przy braku naświetlenia).

Ponieważ nie wszystkie piksele na matrycy nasycają się tak samo oraz nie zawsze uda się naświetlić sensor w 100% nie prześwietlając go ze względów funkcjonalnych (np. odgórnie definiowane czasy migawek) użyteczny zakresu kontrastu jest mniejszy.

SNR to tzw. odstęp 'funkcjonalnego sygnału' do szumu całkowitego przy tym sygnale. W sensorach oznacza zakres pomiędzy średnim użytecznym sygnałem (ok. 50% Saturation Capacity) a wszystkimi szumami czyli: 'Read Noise' + 'Shot noise' dla użytecznego sygnału (czasami różne strony mieszają pojęcia SNR/DR- producenci sensorów już raczej nie).

SNR = 20 log (50% 'Saturation Capacity' / ('Read Noise' + 'Shot noise') )

Dlatego parametr SNR przedstawia z punktu widzenia producenta urządzenia (aparatu, kamery) bardziej funkcjonalną wartość niż DR.

 
Sensory mają odgórnie definiowane czasy migawek. Nie wiem w jakim stopniu można wymuszać długość migawki na sensorze. Np nakazać naświetlać klatkę przez 4 okresy przy ustawieniu 1/90sek. otrzymując nietypowy czas naświetlania. Nie jestem w stanie określić czy któreś sensory na to pozwalają i czy oprogramowanie CAR DVR to wykorzystuje w swoim pseudo WDR. Pewnie oprogramowanie zmienia czas naświetlania klatek w/g własnego algorytmu aby poszerzyć zakres oferowany przez SNR. Wykorzystanie całej studni daje dodatkowe 6dB. Przy niskich sygnałach poziom 'Shot noise' można obliczyć i też coś wycisnąć by zbliżyć się do DR oferowanego przez matrycę. I to właśnie moim zdaniem robią producenci CAR DVR. Możliwe że wykorzystują też jakoś wcześniejsze klatki do tego 'photoshopingu'. I okraszają to wszystko trybem WDR/HDR który w rzeczywistości oznacza obróbkę co najmniej 2 klatek.

Biorąc powyższe pod uwagę wychodzi że oferowanie HDR przez sensor nie ma na razie znaczenia, bo nikt tego nie używa (rzeczywistego trybu HDR). Tak samo zapewne będzie z IMX390. 120dB w HDR a bez tego będzie ok.70dB. Lepsza czułość trochę pomoże i tyle.

W przybliżeniu 6dB to dodatkowy bit (podwojenie zakresu sygnału) - dotyczy DR i SNR (oraz HDR, WDR)
[Obrazek: f3a0fd5756551a9a4910f8849ad6811bd3f8e0af]
54dB = 9 bit
60dB = 10 bit
66dB = 11 bit
72dB = 12 bit
78dB = 13 bit
84dB = 14 bit
90dB = 15 bit
96db = 16 bit

W drugą stronę liczymy w/g wzoru:
[Obrazek: 1b4b16dd37d0f564db76463fee8a9b893210d5d5]

dla 72dB (12 bit)  otrzymujemy: 10^7,2 = 15 849 000

No i parę ciekawych danych o IMX290 Smile Niestety jedna strona podaje jedne wartości, druga inne Sad Może być kilka przyczyn takiego faktu.

[Obrazek: sonyimx290.png]

[Obrazek: Sony-2BPregius-2Bvs-2BStarvis-2Bsensor-2Bcomparison.jpg]

Jest jeszcze jeden parametr wyrażany w dB - Internal Gain (wewnętrzne wzmocnienie). Niestety nie potrafię go sensownie opisać od strony technicznej. Dzieli się na wzmocnienie analogowe i cyfrowe. Najprościej pokazać to na obrazkach.

[Obrazek: img_Superior01.jpg]

Załóżmy że mamy sensor o pojemności studni 10000 e-, szumach własnych 5 e- (dark/read noise) i naświetlimy go tak że najjaśniejsze piksele dostaną 100 e-. Mamy też obszary 90, 80, .. ,10 e-. Oznacza to że wygenerujemy 'shot noise' na poziomie 10 e- (pierwiastek ze 100) w najbardziej naświetlonych pikselach i tuż ponad 3 e- dla obszarów naświetlonych 10 e-.
Co zobaczymy na podglądzie takiej klatki bez wzmocnienia? Czarną plamę może z jakimiś minimalnymi zarysami.
Teraz wzmacniamy sygnał 100x. Szumy też się wzmacniają. Dlatego na czarnym pojawiają się jaśniejsze piksele.
Do tego jednorodne obszary nie są jednorodne - w różnych pikselach jest różny szum nawet w tym samym obszarze.
Tak na partyzanta pokazuje to poniższa tabelka.

[Obrazek: tabelkagai.png]

Obraz jest akceptowalny ale wzmacniamy również szum dlatego taka pikseloza. I nasze pseudo WDR tak właśnie podkręca klatki (programowo). Sensor wewnętrznie wzmacnia cały obraz.


W powyższym opisie na pewno są jakieś nieścisłości i/lub niedomówienia z bardzo technicznego punktu widzenia, ale z punktu widzenia rejestratorów jest wystarczająco dokładny i funkcjonalny.
 
Odpowiedz
#11
@triodak, musimy brac poprawki, ze w obecnych kamerach samochodowych sa ograniczenia typu:
- temperatura pracy (obecnie prawie nie do przeskoczenia problem) a dokladniej:
Kamera samochodowa musi nagrywac tez i latem - wystawiona na bezposrednie slonce- kamery sa czarne, dzieki czemu nagrzewaja sie do ponad 80stopni na sloncu (i wiecej) bez wiekszych problemow...
Procesor przerabiajacy HDR 2 lub 3 klatki to obecnie seria Hisiliconow (bo tanie i dobre), wiemy ze proces przerabiania HDR wymusza na CPU wieksze zapotrzebowanie na energie (i tym samym wieksza temperature pracy) a Hisilicony juz i bez "slonca" moco sie nagrzewaja... :/

dobrym przykladem jest kamera Warrior G1S na Hi3516 - ten CPU juz w rekach w domu podczas wlaczonego WiFi i H.265 (bez HDR) nagrzewa sie do ponad 60stopni powodujac sporadyczne zawieszanie sie kamery:

kamera Warrior G1W XM (Hi3516 + IMX291):
http://autowrzuta.pl/showthread.php?tid=6893

[Obrazek: 2.jpg]

[Obrazek: 9.jpg]

nie trudno sobie wyobrazic ze taka kamera wystawiona latem na slonce (w zamknietym samochodzie) padnie nawet jak klimatyzacja bedzie wlaczona... wydajne kamery CCTV z trybami HDR maja spoprej wielkosci radiatory a i nawet (jak w mojej nizej) wentylator (choc i tak nie jest to kamera przystosowana do nagrywania latem w zamknietym samochodzie):

[Obrazek: 2017090821.jpg]

a wiec nie przeskocza tego producenci, i na obecna chwile na obecnym etapie technologicznym wszyscy stoja w miejscu, problem jest na tyle powazny ze nawet H.265 to "wyzwanie", bardzo blisko jest nowa kamera DR750S opisywana tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?tid=14177
ale wyszly pewne niespodziewane problemy konstrukcyjne...

W temacie w DR750S trwa naprawde ciekawa dyskusja, szczegolnie na temat poprawek wyostrzajacych wady optyczne akcja zaczyna sie mniej wiecej tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid259390
oraz tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid259418
i tutaj:
http://www.autowrzuta.pl/showthread.php?...#pid259667
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.
[Obrazek: untitlvdv.png]
 
Odpowiedz
  


Skocz do:


Browsing: 1 gości